uz-logo-pion-2.png

Aktualności

XXXII Międzynarodowe Trójstronne Kolokwium Studenckie za nami

16.01.2025

XXXII Międzynarodowe Trójstronne Kolokwium Studenckie
Frenswegen - Amsterdam, 01. – 06. grudnia 2024 r.
Czym jest europejskość? – Poglądy i perspektywy

 

Tegoroczne Polsko-Francusko-Niemieckie Kolokwium Studenckie stanowiło ostatnią edycję międzynarodowego projektu (najstarszego na naszej Uczelni). Jesteśmy dumni, że od 1990 roku (dwukrotnie musieliśmy zawiesić obrady z powodu pandemii COVID-19) nieprzerwanie trwał nasz projekt. Spotkania odbywały się corocznie zgodnie z zasadą trójstronnej rotacji miejsca, a językiem obrad był zawsze język niemiecki. Blisko 50 studentów germanistyki z Angers i Vechty oraz germanistyki i anglistyki z Zielonej Góry spędziło wspólnie sześć interesujących dni. Tegoroczną edycję zorganizowano bowiem we Frenswegen w Niemczech, w założonym w 1394 r. przez augustianów klasztorze z późnogotyckim krużgankiem, który to obiekt jest doskonale przygotowany - również pod względem architektonicznym - do nowoczesnych wymogów i standardów konferencyjnych. Było to więc miejsce, w którym studenci mogli pracować w ciszy i skupieniu w przyjaznej atmosferze. Tegoroczny temat Czym jest europejskość? – Poglądy i perspektywy został sformułowany już rok wcześniej, co umożliwiło wyszukanie, zebranie oraz przygotowanie materiałów i tekstów stanowiących kanwę rozważań i podstawę do dalszej pracy (łącznie 30 godzin podczas spotkania) w trzech międzynarodowych grupach tematycznych (każda grupa składała się z przedstawicieli partnerskich uczelni: Uniwersytetu Zielonogórskiego, Universität Vechta i Université d’Angers).

Esej historyczno-filozoficzny Daga Nikolausa Hassego Czym jest Europa? stanowił swego rodzaju przewodnik tematyczny i podstawę rozważań dotyczących konkretnych problemów dyskutowanych obecnie w całej Europie: imigracja, faworyzowanie lub dyskryminacja grup ludności, rządy kolonialne, zmiany klimatyczne. Podczas Kolokwium, aż do jego zakończenia, stawiano sobie również pytanie „Co jest europejskie?” Wśród studentów panowało jednak powszechne oczekiwanie lub przekonanie, że rozwiązania można znaleźć tylko wtedy, gdy wyłonią się one z demokratycznych, instytucjonalnie zabezpieczonych procesów kształtowania opinii w państwach europejskich, w które zaangażowane są wszystkie grupy interesu. Co jest europejskie? Właśnie to: Potwierdzanie rządów prawa i uczestniczenie w ich realizacji.

Uczestnictwo w Kolokwium to nie tylko wytężona praca, ale również poznawanie kultury i historii odwiedzanych miejsc. W ramach tegorocznego spotkania umożliwiono studentom zwiedzanie interesującej wystawy w dawnej fabryce tkanin NINO w Nordhorn, gdzie w interaktywny sposób można było poznać historię tego miejsca i trendy modowe od czasów II wojny światowej po współczesność. Wielkim zainteresowaniem cieszył się kulminacyjny punkt programu XXXII Kolokwium Studenckiego - pobyt w Amsterdamie. Zwiedzanie miasta z przewodnikiem, czy wizyta w muzeum Vincenta von Gogha z unikalną, największą na świecie kolekcją jego dzieł, umożliwiła podróż w czasie ze sztuką mistrza oraz pamiątkami, między innymi fotografiami i rzeczami osobistymi twórcy.

I jeszcze kilka słów przypomnienia historii Polsko-Francusko-Niemieckiego Kolokwium Studenckiego. Jesteśmy dumni, że od 1990 roku trwał nasz projekt, który został wyróżniony między innymi Laurem Naukowca Uniwersytetu Zielonogórskiego za najlepszy międzynarodowy projekt roku 2016 oraz z okazji XXV-lecia pierwszą nagrodą Trójkąta Weimarskiego, którą to nagrodę w postaci dyplomu i statuetki odebraliśmy w Weimarze w roku 2016 z rąk szefa rządu Turyngii pana Bodo Ramelowa i przekazaliśmy JM Rektorowi Uniwersytetu Zielonogórskiego. Nagroda ta jest tym bardziej cenna w związku z odradzającymi się działaniami Trójkąta Weimarskiego.

Z okazji jubileuszu ukazała się również bogato ilustrowana publikacja pt. Trinationales Kolloquium 1990-2015, prezentująca w trzech językach – polskim, niemieckim i francuskim – nie tylko początki współpracy, koncepcję dydaktyczną, miejsca spotkań i miejsca kultury odwiedzane przez uczestników Kolokwium, lecz również przedstawiająca nasze trzy partnerskie uniwersytety. Wydawnictwo stanowi doskonałe podsumowanie naszej długoletniej współpracy. Przygotowano je z myślą o rozpowszechnianiu informacji o działaniach podejmowanych przez studentów naszych uczelni i zostało przekazane między innymi JM Rektorowi Uniwersytetu Zielonogórskiego, Dziekanowi Wydziału Humanistycznego, Ambasadzie RP w Berlinie, a także wielu instytucjom w Polsce, Niemczech i Francji oraz bibliotekom na terenie naszego kraju.

Nasze uczestnictwo w tym znaczącym dla studentów i opiekunów wydarzeniu nie byłoby możliwe bez życzliwości i wsparcia (nie tylko finansowego) Jego Magnificencji Rektora, prof. Wojciecha Strzyżewskiego, Pani Prorektor ds. Studenckich, prof. Barbary Literskiej, Pani Dziekan Wydziału Humanistycznego, prof. Małgorzaty Łuczyk oraz Pani Dyrektor Instytutu Neofilologii, prof. Joanny Zawodniak.

Opiekunowie
Liliana Sadowska
Marek Biszczanik



Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18