uz-logo-pion-2.png

Filologia polska

Studia licencjackie (I stopnia)

Kierunek studiów filologia polska (I stopnia, stacjonarne) są to 3-letnie studia o profilu ogólnoakademickim, prowadzące do tytułu zawodowego licencjata. Zakładane efekty uczenia się dla kierunku odnoszą się do dyscypliny naukowej literaturoznawstwo jako wiodącej oraz dyscypliny naukowej językoznawstwo (dziedzina nauk humanistycznych).

Studia na kierunku filologia polska wyposażają w podstawy erudycji polonistycznej w połączeniu z wiedzą na temat zjawisk zachodzących we współczesnej kulturze.

W programie studiów uwzględniono przedmioty, dzięki którym absolwent oprócz ogólnego wykształcenia humanistycznego otrzymuje rzetelną, rozbudowaną wiedzę polonistyczną z zakresu literaturoznawstwa i językoznawstwa. Rozumie i potrafi analizować zjawiska i procesy literackie, językowe, kulturowe (współczesne i dawne). Umie posługiwać się językiem specjalistycznym z zakresu nauki o literaturze i nauki o języku.

Absolwent kierunku filologia polska uzyskuje dyplom licencjata. Jest przygotowany do podjęcia m.in. polonistycznych studiów drugiego stopnia. Ponadto zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.


Edytorstwo tradycyjne i sieciowe

Specjalność edytorstwo tradycyjne i sieciowe uzupełnia wiedzę i umiejętności polonistyczne o kompetencje związane z tradycyjnym i cyfrowym światem tekstów w wymiarze zarówno teoretycznym, jak i praktycznym. Student zdobywa wiedzę o historii książki, od jej rękopiśmiennych początków do e-booków, a także o dziejach pisma i typografii. Zapoznaje się z zasadami redagowania różnego typu publikacji – od dzieł literackich po teksty użytkowe, od tekstów dawnych po utwory współczesne. Nabywa umiejętności opracowania tekstu na poszczególnych etapach procesu wydawniczego, włącznie ze składem komputerowym i digitalizacją dokumentów. W ramach właściwych zajęć uczy się objaśniania, komentowania i korekty tekstów, poza tym poznaje metody ich technicznego opracowania z wykorzystaniem wybranych narzędzi i aplikacji oraz nabywa umiejętności związane z projektowaniem i obsługą stron WWW.

Absolwent specjalności edytorstwo tradycyjne i sieciowe jest przygotowany do pracy m.in. w oficynach wydawniczych, redakcjach czasopism, a także w różnego typu firmach i instytucjach zajmujących się filologiczną obsługą Internetu czy też opracowaniem i publikowaniem dokumentów.


Specjalność nauczycielska

Absolwenci specjalności nauczycielskiej, prowadzonej w ramach polonistycznych studiów pierwszego stopnia, uzyskują – zgodne z wymaganiami Ministerstwa Edukacji i Nauki – kompetencje, które po ukończeniu przez nich studiów drugiego stopnia na kierunku filologia polska o specjalności nauczycielskiej pozwolą im na wykonywanie zawodu nauczyciela języka polskiego.


Pisanie kreatywne

Specjalność pisanie kreatywne (creative writing) skierowana jest do studentów, którzy chcieliby w świadomy sposób rozwijać własną twórczość artystyczną w zakresie prozy czy poezji lub planują podjęcie działalności krytycznoliterackiej. W programie specjalności uwzględniono przedmioty kształtujące i rozwijające umiejętność pisania (w tym uczące konstruowania postaci literackich, opisywania przestrzeni, struktury intrygi oraz sztuki narracji), a zarazem otwierające i uwrażliwiające na proces twórczy. Absolwenci pisania kreatywnego mają zatem opanowaną na poziomie wystarczającym, ale uzależnionym od indywidualnych predyspozycji, sztukę pisania różnych form i gatunków prozatorskich, a także poezji. Jednocześnie znają i stosują w praktyce współczesne teorie i praktyki interpretacyjne, czemu służą ćwiczenia z tekstem (także z własnymi próbami literackimi). Są wrażliwymi twórcami i badaczami szeroko pojętej kultury, próbującymi swoich sił w obrębie trudniejszych i bardziej wymagających form literackich jak esej czy opowiadanie.

Studia magisterskie (II stopnia)

Kierunek studiów filologia polska (II stopnia, stacjonarne) są to 2-letnie studia o profilu ogólnoakademickim, prowadzące do tytułu zawodowego magistra. Zakładane efekty uczenia się dla kierunku odnoszą się do dyscypliny naukowej literaturoznawstwo jako wiodącej oraz dyscypliny naukowej językoznawstwo (dziedzina nauk humanistycznych).

Ogólnym celem kształcenia na polonistycznych studiach II stopnia jest pogłębienie wiedzy i sprawności uzyskanych na poprzednim etapie edukacji akademickiej zarówno w zakresie ogólnego wykształcenia humanistycznego, jak i wiedzy merytorycznej, obejmującej literaturoznawstwo i językoznawstwo oraz uwzględniającej szerokie tło kulturowe (np. komunikację memową). Ponadto zakres wykształcenia absolwenta w istotny sposób poszerzają specjalności oferowane w ramach studiów.

Absolwent studiów polonistycznych II stopnia uzyskuje dyplom magistra i jest przygotowany do podjęcia dalszego kształcenia w szkołach doktorskich. Ponadto zna język obcy na poziomie B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.


Edytorstwo

Specjalność edytorstwo wyposaża absolwentów w wiedzę i umiejętności o kompetencje związane z tradycyjnym i cyfrowym światem tekstów w wymiarze zarówno teoretycznym, jak i praktycznym. Podczas zajęć studenci nabywają wiedzę o historii książki od jej najstarszych wersji do współczesnych e-booków, a także dziejów pisma i typografii. Zapoznają się z zasadami edytorstwa różnego typu publikacji – od dzieł literackich po teksty użytkowe. Ponadto nabywają umiejętności objaśniania, komentowania i korekty różnych typów tekstów, a także metod ich technicznego opracowania z wykorzystaniem dostępnych narzędzi i aplikacji.


Glottodydaktyka polonistyczna
(możliwa do wyboru także przez studentów realizujących program specjalności nauczycielskiej jako druga specjalność – uzupełniająca).

Specjalność glottodydaktyka polonistyczna wyposaża absolwentów w wiedzę i umiejętności warsztatowe nauczania języka polskiego jako języka obcego i drugiego oraz jest odpowiedzią na realne i wciąż zwiększające się potrzeby zawodowe w ramach placówek oświatowych państwowych i prywatnych w kraju i za granicą. Dzięki tej specjalności absolwenci studiów drugiego stopnia uzyskują niezbędne kompetencje, zgodne z najnowszymi tendencjami edukacyjnymi, do pracy z słuchaczem obcojęzycznym, w tym z osobami z trudnościami adaptacyjnymi związanymi z doświadczeniem migracyjnym, pochodzącymi ze środowisk zróżnicowanych pod względem kulturowym lub z ograniczoną znajomością języka polskiego.

Absolwenci specjalności glottodydaktyka polonistyczna otrzymują kompetencje w zakresie diagnozowania poziomu biegłości językowej w języku polskim i nauczania języka polskiego jako obcego, zwiększając w ten sposób swoją atrakcyjność na rynku pracy w Polsce i za granicą. Będą mogli nauczać języka polskiego jako obcego w kraju i poza jego granicami w ramach kursów organizowanych np. przez prywatne szkoły językowe lub zajęć indywidualnych, m.in. dla osób wywodzących się z środowisk polonijnych.


Specjalność nauczycielska

Absolwenci specjalności nauczycielskiej, prowadzonej w ramach polonistycznych studiów drugiego stopnia, uzyskują – zgodnie z wymaganiami Ministerstwa Edukacji i Nauki – kompetencje oraz uprawnienia zawodowe do nauczania języka polskiego w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych. Uprawnione do podjęcia studiów na tej specjalności są osoby, które ukończyły studia polonistyczne pierwszego stopnia o specjalności nauczycielskiej lub uzupełnią różnice programowe.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18