uz-logo-pion-2.png

Literatura popularna i kreacje światów gier

Studia licencjackie (I stopnia)

Kierunek studiów literatura popularna i kreacje światów gier (I stopnia, stacjonarne) są to 3-letnie studia o profilu ogólnoakademickim, prowadzące do tytułu zawodowego licencjata. Zakładane efekty uczenia się dla kierunku odnoszą się do dyscypliny naukowej literaturoznawstwo jako wiodącej oraz dyscypliny naukowej językoznawstwo (dziedzina nauk humanistycznych).

Studia na kierunku literatura popularna i kreacje światów gier wyposażają w podstawy erudycji polonistycznej w połączeniu z wiedzą na temat zjawisk zachodzących we współczesnej kulturze popularnej.

W programie studiów uwzględniono przedmioty, dzięki którym absolwent uzyskuje ogólne wykształcenie humanistyczne, a także nabywa kompetencje filologicznej analizy tekstów literatury i kultury popularnej oraz przekształcania zawartych w nich treści w scenariusze różnych typów gier (planszowych, RPG itp.). Proponowane zajęcia mają kształtować umiejętność kreowania światów gier oraz kształcić w zakresie pisania kreatywnego. Student tego kierunku ma szansę nauczyć się rozpoznawania rozmaitych struktur gier oraz ich uwarunkowań technicznych, powinien zarazem wyrobić w sobie umiejętność pracy zespołowej oraz kolektywnego rozwiązywania problemów w trakcie wspólnego kreowania scenariusza gry. Dzięki temu może poszukiwać pracy w coraz dynamiczniej rozwijającym się przemyśle związanym z tworzeniem wszelkiego typu gier.

Absolwent kierunku literatura popularna i kreacje światów gier uzyskuje dyplom licencjata. Jest przygotowany do podjęcia studiów drugiego stopnia. Ponadto zna język obcy na poziomie biegłości B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego Rady Europy.


Kreowanie gier w środowisku cyfrowym

Program kształcenia w ramach specjalności kreowanie gier w środowisku cyfrowym zakłada efekty uczenia się związane z wyposażeniem absolwentów w specjalistyczne umiejętności przydatne na rynku pracy. W szczególności są to umiejętności związane z kreacją gier cyfrowych i szeroko rozumianą pracą w branży Gamedev. Ponieważ wśród zawodów przyszłości wskazuje się m.in. zawody związane z cyfrową rozrywką (np. level designer), specjalność kreowanie gier w środowisku cyfrowym w pierwszej kolejności wyposaża absolwenta w wiedzę i kwalifikacje umożliwiające podjęcie takich właśnie profesji (w szczególności jest to wiedza dotycząca kreowania doświadczeń UXD oraz zagadnień fast design i visual). Ponadto absolwent otrzymuje kwalifikacje w zakresie projektowania rzeczywistości rozszerzonej XR oraz praktycznej znajomości środowiska projektowania gier i mediów. Specjalność ta uzupełnia kompetencje i wiedzę pozyskiwane w ramach studiów pierwszego stopnia na kierunku literatura popularna i kreacja światów gier oraz poszerza zakres potencjalnych możliwości zatrudnienia absolwentów w przemyśle growym.


Pisanie kreatywne

Specjalność pisanie kreatywne skierowana jest do studentów, którzy chcieliby w świadomy sposób rozwijać własną twórczość artystyczną w zakresie prozy czy poezji lub planują podjęcie działalności krytycznoliterackiej. W programie specjalności uwzględniono przedmioty kształtujące i rozwijające umiejętność pisania (w tym uczące konstruowania postaci literackich, opisywania przestrzeni, struktury intrygi oraz sztuki narracji), a zarazem otwierające i uwrażliwiające na proces twórczy. Absolwenci pisania kreatywnego mają zatem opanowaną na poziomie wystarczającym, ale uzależnionym od indywidualnych predyspozycji, sztukę pisania różnych form i gatunków prozatorskich, a także poezji. Jednocześnie znają i stosują w praktyce współczesne teorie i praktyki interpretacyjne, czemu służą ćwiczenia z tekstem (także z własnymi próbami literackimi). Są wrażliwymi twórcami i badaczami szeroko pojętej kultury, próbującymi swoich sił w obrębie trudniejszych i bardziej wymagających form literackich jak esej czy opowiadanie.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18