uz-logo-pion-2.png

Historia

Studia licencjackie (I stopnia)

Absolwent/-ka studiów pierwszego stopnia na kierunku historia zyskuje wiedzę historyczną z zakresu dziejów regionu, Polski i powszechnych oraz umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji, selekcji pozyskanych informacji, oceny ich rzetelności i przydatności dla rozwiązania zadań, umiejętność dyskutowania na tematy naukowe i uzasadnienia własnego stanowiska. Studia historyczne przygotowują również gruntownie do prowadzenia własnych badań pod kierunkiem samodzielnych pracowników naukowych. Absolwent/-ka historii posiada umiejętności w zakresie: wyszukiwania informacji, przygotowywania raportów oraz tekstów popularnonaukowych, posługiwania się językiem pisanym i mówionym w zakresie ukończonych studiów oraz dziedzin pokrewnych. Studia historyczne przygotowują także do podejmowania współpracy międzynarodowej, zwłaszcza w obszarze transgranicznym oraz podejmowania ról animatorów środowisk lokalnych.

Absolwent/-ka historii nabywa umiejętności językowe w zakresie historii zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2 Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Absolwenci studiów są przygotowani do podjęcia pracy zawodowej, a w szczególności w placówkach edukacyjnych, muzealnych, archiwalnych, w administracji państwowej, samorządowej i w przedsiębiorstwach, m. in. w zakresie prac kancelaryjnych oraz zarządzania dokumentacją. Studia historyczne przygotowują także do podejmowania współpracy międzynarodowej, zwłaszcza w obszarze transgranicznym oraz podejmowania ról animatorów środowisk lokalnych. Absolwenci studiów historycznych posiadają kompetencje do adaptacji wobec zmieniających się warunków rynku pracy. Analiza wieloletnia karier absolwentów Instytutu Historii na przestrzeni lat pokazuje dużą swobodę adaptacyjną do rynku pracy. Absolwenci zatrudniani są w obrębie wszystkich szczebli administracji samorządowej i państwowej, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru kultury i polityki społecznej. Spośród instytucji największy udział mają: szkoły, muzea, archiwa państwowe, organy ochrony zabytków oraz administracja samorządowa. Zmieniająca się sytuacja społeczna w kraju stwarza zapotrzebowanie na wiedzę w obrębie zarządzania dokumentacją, kreowania polityki kulturalnej i społecznej, relacji gospodarczych i ekonomicznych. Absolwenci Instytutu Historii z powodzeniem znajdują zatrudnienie w instytucjach i organizacjach związanych z bezpieczeństwem: siłach zbrojnych RP, służbach mundurowych: Policji, Straży Granicznej. Istotnym obszarem zatrudnienia absolwentów jest również sektor przedsiębiorstw prywatnych, zwłaszcza w obszarze zarządzania.


Specjalność nauczycielska

Specjalność nauczycielska – dedykowana jest dla osób chcących po ukończeniu studiów pracować w szkole. Ukończenie specjalności nauczycielskiej na I stopniu studiów obliguje do jej kontynuacji na stopniu II w celu uzyskania pełnych uprawnień zgodnie z obowiązującym prawem. Kontynuacja specjalności nauczycielskiej na II stopniu studiów nie wyklucza możliwości wyboru dodatkowej specjalności. Zajęcia na specjalności nauczycielskiej prowadzone są przez wykładowców z Wydziału Nauk Społecznych oraz Wydziału Humanistycznego. Wybór specjalności wiąże się z realizacją praktyk studenckich. Kurs specjalnościowy obejmuje 180 godz. zajęć.


Zarządzanie dokumentacją w urzędzie i firmie

Specjalność zarządzanie dokumentacją w urzędzie i firmie – jest to specjalność ukierunkowana na problematykę zarządzania dokumentacją. Jej ukończenie daje przygotowanie do pracy w takich instytucjach jak archiwa państwowe, urzędy, instytucje kultury oraz wszelkie instytucje pokrewne, gdzie funkcjonuje problematyka funkcjonowania archiwum i obiegu dokumentacji tradycyjnej i elektronicznej. Zajęcia prowadzone są przez pracowników Instytutu Historii oraz pracowników instytucji zewnętrznych, głownie z Archiwum Państwowego w Zielonej Górze. Wybór specjalności wiąże się z realizacją praktyk studenckich. Kurs specjalnościowy obejmuje 180 godz. zajęć.

Studia magisterskie (II stopnia)

Absolwenci kierunku historia na studiach II stopnia uzyskują gruntowne przygotowanie do prowadzenia własnych badań naukowych. Absolwent/-ka historii zdobywa umiejętności w zakresie: wyszukiwania informacji, przygotowywania raportów i komunikatów, posługiwania się językiem pisanym i mówionym oraz otwartość na inne kultury. Nabywają wiedzę historyczną, metodologiczną, ale także praktyczną w zakresie zarządzania dokumentacją, pozyskiwania grantów na realizację zadań z zakresu kultury, nauki, działań społecznych, umiejętność korzystania z różnych źródeł informacji, krytyki źródła, oceny ich rzetelności i przydatności.

Absolwent/-ka historii nabywa umiejętności językowe w zakresie historii zgodne z wymaganiami określonymi dla poziomu B2+ Europejskiego Systemu Opisu Kształcenia Językowego.

Absolwenci studiów są przygotowani do podjęcia pracy zawodowej, a w szczególności w placówkach edukacyjnych, muzealnych, archiwalnych, w administracji państwowej, samorządowej i w przedsiębiorstwach, m. in. w zakresie prac kancelaryjnych oraz zarządzania dokumentacją. Studia historyczne przygotowują także do podejmowania współpracy międzynarodowej, zwłaszcza w obszarze transgranicznym oraz podejmowania ról animatorów środowisk lokalnych. Absolwenci studiów historycznych posiadają kompetencje do adaptacji wobec zmieniających się warunków rynku pracy. Analiza wieloletnia karier absolwentów Instytutu Historii na przestrzeni lat pokazuje dużą swobodę adaptacyjną do rynku pracy. Absolwenci zatrudniani są w obrębie wszystkich szczebli administracji samorządowej i państwowej, ze szczególnym uwzględnieniem obszaru kultury i polityki społecznej. Spośród instytucji największy udział mają: szkoły, muzea, archiwa państwowe, organy ochrony zabytków oraz administracja samorządowa. Zmieniająca się sytuacja społeczna w kraju stwarza zapotrzebowanie na wiedzę w obrębie zarządzania dokumentacją, kreowania polityki kulturalnej i społecznej, relacji gospodarczych i ekonomicznych. Absolwenci Instytutu Historii z powodzeniem znajdują zatrudnienie w instytucjach i organizacjach związanych z bezpieczeństwem: siłach zbrojnych RP, służbach mundurowych: Policji, Straży Granicznej. Istotnym obszarem zatrudnienia absolwentów jest również sektor przedsiębiorstw prywatnych, zwłaszcza w obszarze zarządzania.


Specjalność nauczycielska

Specjalność nauczycielska stanowi kontynuację specjalności nauczycielskiej na I stopniu. Kurs specjalnościowy obejmuje 120 godz. zajęć.


Historia w praktyce społecznej

Jest to specjalność, która pozwala w wymiarze rozszerzonym kontynuować specjalność z I stopnia studiów zarządzanie dokumentacją w urzędzie i firmie. Jej poszerzenie dotyczy obszaru problematyki w zakresie takich instytucji jak urzędy ochrony zabytków, muzea. W ramach studiów II stopnia stanowi jednak kurs niezależny i można ją realizować bez konieczności ukończenia wskazanej specjalności na I stopniu. Kurs specjalnościowy obejmuje 120 godz. zajęć.


Analityk informacji

Jest to specjalność dedykowana dla osób zainteresowanych pracą w służbach takich jak policja, wojsko, agencje bezpieczeństwa itp. specjalność prowadzona jest w formie międzywydziałowej wspólnie z wykładowcami z Wydziału Ekonomii i Zarządzania. Wybór specjalności jest dedykowany dla osób, które ukończyły na I stopniu studiów specjalność zarządzanie dokumentacją w urzędzie i firmie lub też może stanowić specjalność niezależną. Kurs specjalnościowy obejmuje 120 godz. zajęć.

Logo programu Widza Edukacja Rozwój Biało-czerwona flaga i napis Rzeczpospolita Polska Logo Euopejskiego Funduszu Społecznego
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Program Operacyjny Widza Edukacja Rozwój 2014-2020 "Nowoczesne nauczanie oraz praktyczna współpraca z przedsiębiorcami - program rozwoju Uniwersytetu Zielonogórskiego", POWR.03.05.00-00-Z014/18